출처 -
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=224111
I'll shed some light on the situation, from the perspective of a team leader for a major team, and I'm sure many other teams/organizations/players outside of Korea share the same thought. This article is in response to the GSL Super Tournament Thread, and the PlayXP article about Needing More Foreigners in Korea:
메이져 팀의 리더로써 이 상황에 대해서 이야기를 좀 해야겠다. 해외의 많은 팀과 단체 선수들이 같은 생각일꺼라 확신한다. 이 글은 GSL Super Tournament Thread, 와 PlayXP article "해외선수 참가규모 더욱 확대되야"의 응답이다.
The "Korean" Problem
한국의 문제
I'll start off by saying that the title may not be appropriate, but I couldn't think of a better name for it.
시작하기 전에 제목이 적절하지 않다는것은 알고있다. 그렇지만 더 나은 제목을 찾을순 없었다.
The GSL Super Tournament was recently announced, and it was to the community's dismay that only two non Korean players will be participating. This is by choice, there were many foreign players who were invited -- but they all chose not to go. There are several reasons for this, which I will explain. Next, I will go into a bit of detail as to what I believe is the problem, and potentially, how it can be fixed.
GSL 슈퍼토너먼트가 최근 발표되었다. 하지만 참여하는 외국인 선수는 단두명인것에 대해 커뮤니티는 실망했다. 많은 외국게이머를 초청했지만 그들 모두 선택하지 않은 결과이다. 이에 대해 몇가지 이유가 있지만 나는 다음의 이유로 이것을 설명한다. 내가 생각하고 있는 문제의 세부적인 사항으로 들어갈이며 어떻게 고쳐져야 하는지에 대해 말하겠다.
GSL Super Tournament
GSL 슈퍼 토너먼트
The Super Tournament is a one month long affair. It begins the week of MLG Columbus. This in itself presents a problem, and GOM tried to fix it by saying "we'll let you play your first round match, then play in MLG, then continue the tournament." The caveat is, GOM does not pay for any of the flights. So think about it: any non Korean's flight cost to Korea is $1,200 - $1,800 most likely. You need a ticket to Korea, then to MLG, and then back to Korea. That's almost $3,000 in flight cost, not to count the massive amount of jet lag that will result and more than likely lead to poor enough play to have anyone who would dare to go through that journey be eliminated early from both tournaments.
슈퍼 토너먼트는 한달동안 치뤄진다. MLG Columbus 기간에 시작된다. 이것은 그자체로 문제가된다. 곰티비는 이같은 문제를 해결하기위해 " MLG에서 경기할수 있게 일정을 조정하겠다" 이런 공지, 곰티비는 어떤 경비도 제공하고 있지 않다. 그래서 이문제에 대해서 생각해봤다. 한국으로 되돌아가는것은 거진 1200$ ~ 1800$ 가 소요된다. 한국에서 MLG로 갈때 그리고 한국으로 돌아올떄 거의 3000$가 된다. 시차 적응도 감당할수 없다. 이것은 성적으로 나오거나 대회에서 충분한 기량이 나오지 않게 되어 두개의 대회 모두다 조기탈락하게 된다.
The second problem is that foreign players were notified of the tournament just about a week and a half ago. Moving to Korea is no small task, there are a LOT of things a team needs to do in order to make a trip to Korea. Funding this trip isn't a simple task, letters and proposals need to be written to sponsors in order to secure extra funding, flights and possibly VISAS need to be arranged, and a plan needs to be planned and executed. The fact that GOM notified foreign players basically three weeks before they would need to actually go to Korea leaves teams and organizations a VERY limited time to make accommodations. Personally, this is why Fnatic decided not to send its players -- we didn't receive enough advance notice to get everything ready.
해외 게이머에 대한 두번째 문제는 이 대회가 불과 일주일하고도 반 전에 알려졌다는 것이다. 한국으로 가는것은 작은일이 아니다. 한국으로 출전하기위해서 팀에게는 많은것이 필요하다. 여행경비를 모으는것은 간단한 일이 아니다. 스폰서에게 추가경비에 대한 확답을 받기 위해 편지를 쓰고 제안을 해야 한다. 비자 문제도 처리 되어야 한다. 그러면 계획이 짜여지고 결정된다. 3주전에는 알아야 하는것이 해외팀에게 마지노선이다. Fnatic이 자신들의 선수를 보내지않았는지 에 대한 이유다 - 우리는 충분히 준비하지 못했다.
The same thing happened for the GSL World Championships. Everything was so rushed and felt "last minute," and we didn't get enough out of the trip.
이런일이 GSL 월드챔피언쉽에도 일어났다. 우리는 서둘러서 출발했고, 충분한 준비도 하지 못했다.
Sure it's amazing to see foreigners in Korea, and everyone loved all the footage of the pros at the GOM house practicing and having fun, but spectators don't get to see or know about the behind the scenes organizational stuff that makes working with GOM and getting people to Korea really difficult.
한국에 있는 외국인들은 대단하다. 그리고 곰하우스에서 연습할수 있었던 시간은 행복했다. 하지만 시청자는 곰티비와 함께 인원을 구성하고 한국으로 보내는것이 얼마나 어려웠는지는 알수없다.
What can GOM do to help?
곰티비가 도와줄수 있는것
Notify teams/players far in advance, for starters. If today I got an email from GOM saying that they wanted to include some non Korean teams in the July/August version of the GSTL, it would be really easy for Fnatic to send a team of 4-5 people. Since going to Korea is such a huge move, teams really need more than a few weeks of notice. If we are given 1, 2, or even 3 months of advance notice, I can almost guarantee you'd be seeing more foreign players in the GSL Super Tournament and other future events.
팀과 선수에게 사전에 이야기해라, 만약 오늘 내가 7,8월의 GSTL에 해외팀을 포험시키겠다는 곰티비의 통보를 받았으면 4~5명의 Fnatic 팀원을 보내는것은 어렵지 않다. 한국으로 가는것은 험난한 여정이기 때문에 몇달전의 공지가 필요하다. 우리가 1,2달 심지어 3달전에 공지를 받았다면 GSL 슈퍼토너먼트나 차후 다른대회에서 더 많은 외국인을 볼수 있다는것을 확실히 장담할수 있다.
Why are the foreigners leaving Korea
왜 외국인들은 한국을 떠나는가.
It's way too difficult to live the Korean life unless you are in Code S. The journey to qualify for Code S is not worth the time and energy it would take to have players live there. Yes, GOM has a "foreign" house, so players wouldn't have to worry about housing, but there are so many other factors to consider: acclimating to culture, time zone, and most importantly, practice. A player who doesn't have good practice partners or schedules will not be successful in Korea. The GOM house doesn't provide this. The house is made available, and then players are left to their own devices to practice.
코드S에 있지 않은 이상 한국에서의 생활은 매우 어렵다. 코드S를 예선만을 치루기위해 있는것은 거기 살만큼 충분하지 않다. 그래 곰티비는 외국인 숙소를 가지고 있다. 그래서 숙소걱정을 않한다. 하지만 이문제에대해 생각할 다른 요인들은 많다. 문화에 적응하는것이랄지, 시차문제, 제일 중요한것, 연습 한국에서 성공할만큼 충분한 연습과 스케쥴이 없다. 곰하우스는 이것들을 제공해주지 않는다.
Most of the Korean pro houses are full -- I know because when discussing sending Fnatic players to Korea, the major problem was where/how would the players get good training. We looked into moving into pro houses, but most are full. Spending a lot of money to send people to live in Korea just to practice on the Korean ladder is not productive.
대부분의 한국의 프로팀 숙소들은 꽉 차있다. Fnatic 선수를 한국으로 보내봐서안다. 가장큰 문제는 어디서 어떻게 최상의 연습을 하냐는 것이다. 프로팀 숙소에 합류하길 원했지만 대부분이 정원초과다. 한국에서 레더게임이나 하라고 그 비싼돈 들여 보낸것이 아니란 말이다.
The next big problem is that you have to make a lot of sacrifices by living in Korea. In order to play in any foreign events, you have to wake up at 3-4am to participate, unless you play in the few that make crazy schedule allowances for players in Korea. When you factor in: the amount of time it takes getting used to being in Korea and the lack of good practice, prospects look grim. Why sacrifice playing in almost every European/NA event for working through several months to have a shot at getting to Code S? Think of Haypro for example (this is purely speculative about his actual mindset/decisionmaking): he could probably win a majority of the weekly cups on EU/NA -- which could net him probably $500 per week if he was really proactive (or more, just look at the Tournament Wrap Up Threads). That looks pretty appealing to me rather than continuously trying to go through Code A, which is insanely difficult to win.
더큰 문제는 한국에서 사는게 많은 희생을 인내한다는 것이다. 해외 온라인 대회에 참여하기위해 새벽 3~4시에 일어나야 한다. 한국에 있는 선수들은 이 미친 스케쥴에서 게임을 한다. 한국에 머물러 있는것은 랙에 대한 충분한 연습이기도 하다. 왜 북미 유럽대회에서 지난 몇달간의 희생적인 플레이가 코드S를 차지할수 없게 하는가? HayprO의 경우를 생각해보자 (순전히 추측이지만) 그는 아마 유럽/북미의 주간 메이져 대회 몇번에서 우승할수 있었을것이다. 온라인 대회로 주당 500$은 벌수 잇을것이다. 그가 프로라면 (또는 더 벌지도, Tournament Wrap Up Threads 를 보라 ) 이것은 코드A 를 뚫기위해 분전하는것보다 더 나은 결정이라고 보인다. 코드A를 뚫는것은 정말 힘들다.
Why don't foreign players come to Korea?
왜 외국선수들이 한국으로 오지 않는가?
The reasons are very similar to what I listed above. Even the GSL/MLG "exchange" program is not going to work. Assuming that non Korean players actually win MLG now, very few of them would actually volunteer to go to Korea as evidenced by the most recent State of the Game episode. Again: giving up playing in European and American events, living in a house of people you don't know and a brand new culture, and needing at least 2-3 GSL events to even be in good enough shape to have a shot at Code S (you're looking at a 6 month commitment to have a realistic shot at doing well in any Korean event)... why would anyone but the most die-hard, such as Jinro and HuK, make that decision. They wouldn't.
이 이유는 앞서 설명한것과 비슷하다. 심지어 GSL/MLG 리그 교환 프로그램이 진행된다고 해도 힘들다. 만약 외국인 게이머가 MLG에서 우승했다고 가정하자, 몇몇은 감내하면서 한국으로 올것이다. 또다시 유럽, 미국대회가 주어진다면, 전혀 다른 문화의 사람들과 숙소에서 산다는것, 최소한 2~3번의 GSL코드S를 획득하는것 ( 아마 6달 동안 그 어떤 한국인들보다 뛰어나야 할것이다.) 왜 Jinro 와 HuK 을 제외하고 대부분 사라졌는지, 결론을 내리자
What can GOM do to help?
곰티비가 어떻게 도와줄수 잇는가?
In my opinion there are two potential solutions here.
두가지 해결방안이 있다.
1) Make Code A an online tournament. If it was online, foreign participation would increase dramatically. It doesn't even need to be an open system, it could be done entirely on application and GOM could accept only the best/most qualified foreigners who apply. It could also be done during Korean hours and on the Korean server; this could be somewhat of a bittersweet revenge for Koreans, let the foreigners play at 3-4am for a change! This would work because foreigners would only have to worry about going to Korea if they qualified for Code S.
코드 A를 온라인 토너먼트화 하는것, 만약에 온라인이라면 해외참가는 엄청나게 늘어날것이다. 개방된 시스템이 아니라 할지라도, 전부 신청서를 제출할것이며 최고의 외국인 선수만 선택하면된다. 또 한국시간과 한국서버에서 하면된다. 외국인을 새벽 3~4시에 플레이 하게 하자, 한국으로 가는걱정은 코드S를 따고 나서 해도 된다.
2) Invite foreigners directly into Code S. A good exchange program would be to invite a first placed foreign player at MLG to Code S. This way there is a huge incentive now for a foreigner to actually go to Korea. In fact, as mentioned on State of the Game, a direct Code S invite does appeal a lot more to foreign pros than a Code A invite. This way, you actually get foreigners to Korea -- if they lose in Code S, they might be more tempted to stick around to play through Code A to qualify again for Code S. Getting them directly into Code S is sort of like a "foot in the door" method and might increase the chances of foreigner retention in Korea.
코드S로 직행하게 하자, MLG 우승자를 코드S로 직행하게 하는것은 좋은 프로그램이다. 외국인을 한국으로 가게 하는 아주 큰 인센트브이다. 코드S 직행은 많은 외국 프로게이머들에게 코드A 초대 보다 훨씬 많은 어필이된다. 이 같은 방법으로 실제로 한국으로 오게할수도 있다. 만약 그들이 코드S를 잃었다면 여전히 코드 S나 코드A를 뚫기 위해 노력할것이다.코드S를 주는것 이를테면 "맛보기"다 이같은 한국으로 가는 기회는 더 늘어나야 할것이다.
What else?
그밖에?
Korea is amazing. I've watched all the GSL final events, and love them. The foreign fans love the Korean tournaments. If the GSL wants to become truly global however, more concessions need to be made to make the highest echelons more accessible to foreign players. It can't be a one way street. So far, no Korean has ever had to qualify for a foreign event, but every single foreign has had to qualify for a Korean event. This is a big problem!
한국은 놀랍다. 모든 GSL결승을 지켜봐왔고 좋아한다. 외국팬은 한국의 대회를 좋아한다. 만약에 GSL이 진정한 글로벌 대회가 되길원한다면, 수준급의 외국 게이머들에게 더 많은 양보가 필요하다. 일방통행으로는 될수 없다. 한국인들이 외국대회에 아무도 예선없이 통과하는것, 또 모든 외국인이 한국대회에 참여할때 예선을 치룬다면, 이것은 큰 문제다.
If Koreans are continuously invited to foreign events and don't have to qualify, there will be no real incentive for Koreans to give any concessions to foreign players. I'm in no position to gauge the attitude or mindset of the people being GOM/GSL's decisionmaking, but I truly believe that by opening up their tournament format and making it more friendly to foreign players, the GSL will truly achieve its mission statement and be THE global Starcraft 2 tournament.
한국인들은 외국대회에 지속적으로 초청받지만 예선을 치루진 않는다. 외국인들에게 양보를 해주는것은 한국인들에게 실제로 인센티브가 되지는 않을것이다. GOM/GSL의 결정을 평가 하려는것이 아니다. 하지만 대회를 개방하고 ,외국인에게 더 친화된다면 GSL은 그들의 목적인 글로벌 스타2 대회를 진정으로 이룩할수 있다.
They have made strides by opening up a foreign house, helping to cover costs for the GOM World Championships, and with the idea of the exchange program, but more needs to be done. I think with enough feedback, commentary, and communication with GOM, we can help bridge the gap between Korea and the World, not just in terms of skill, but also in terms of events.
그들은 외국인 숙소를 개박했고, 월드챔피언쉽을 개최했다. 리그 교환프로그램 아이디어를 냈다. 하지만 더 많이 이뤄져야 한다. 곰티비는 충분한 피드백을 하고 있다고 생각한다. 우리는 한국과 세계의 간극을 줄이는 다리가 되고 싶다. 기술 뿐만 이나라 대회로써 말이다.
글로 보니까 Fnatic 리더가 쓴글인거 같네요, 징징대지만 않고 어느정도 해법까지 같이 제시한것 같아
마음이 조금 훈훈해 집니다. 어느정도 받아들여야 할부분도 그렇게 하기힘든부분도 있지만
GSL출범 반년이 지난지금 다시한번 곱씹어봐야할 문제가 아닌가 합니다.
참고로 팀리퀴드 운영자가 글 전문을 곰티비와 채정원 운영팀장 "jukka" 박준규씨 에게 보냈다고 하네요, 어떤 피드백이 있을지 궁금합니다.